Новий випуск дайджесту Глобальної мережі екологічного маркування (GEN) зібрав найцікавіші екологічні проекти та досягнення програм екологічного маркування різних країн світу.
Країни, що входять до складу GEN, продовжують обмінюватися екологічним досвідом. Свіжий номер дайджесту GEN починається з цікавого порівняння роботи екологів з вальсом – ми продовжуємо рухатися вперед, хоча часом нам доводиться кружляти на місці. У випуску GEN news №30 проглядаються деякі цікаві тенденції, якими ми хотіли б поділитися з Вами.
Досвід ряду країн, зібраний в поточному номері, доводить, що серед програм екологічного маркування намітився новий тренд – активно залучати кіно, телебачення і зірок шоу-бізнесу до висвітлення екологічних проблем та ідей дбайливого ставлення до довкілля.
Наприклад, американські вчені вирішили допомогти планеті за допомогою сучасного мистецтва. Національне управління з аеронавтики і дослідження космічного простору не пошкодувала чотирьох петабайт даних і потужностей комп'ютерного кластера, який пропрацював безперервно 75 днів і ночей, щоб створити анімаційний фільм «Рік на Землі: життя в вуглекислоті». Вчені НАСА взивають до глядача – знову і знову звернути найпильнішу увагу на проблему викидів до атмосфери парникових газів. Яскраві анімаційні картинки покликані не забавляти кіноманів, а вселяти жах. Та як не злякатися, коли з екрана прямо на глядача обрушується отруйно-кислотний потік інформації про те, що навесні 2014 року, вперше в новітній історії людства, вміст вуглекислого газу в атмосфері перевищив 400 частин на мільйон і продовжує підвищуватися (стор. 10- 11).
Новозеландська програма екологічного маркування «Environmental Choice» уклала угоду з арт-студією Creative Media Works на випуск серії короткометражних фільмів, екологічної тематики. Одна з особливостей серіалу в тому, що в зйомках беруть участь молоді талановиті актори, які на доступній мові звертаються до молодого покоління – потенційних споживачів екологічних продуктів і майбутніх будівельникиків нового екологічно відповідального суспільства. Інша особливість – фільми не тільки розширюють екологічний кругозір глядача, але і демонструють, як застосовувати отримані екологічні знання на практиці. Як сказав один з ведучих програми: «Ми зустрічалися з багатьма менеджерами з продажу, фахівцями із закупівель, директорами відділів закупівель і щоразу дивувалися, наскільки ці молоді люди (а серед них дуже багато молоді) погано обізнані про екологічні проблеми. І ми зрозуміли – їм потрібен голос, молодий голос, якому вони повірять, який зможе говорити з ними однією, зрозумілою їм мовою» (стор. 26-27).
Не відстають від наміченого тренду і ісландські вчені. Університет Ісландії та Міської ради Рейк'явік спільно зі співачкою Бьорк створюють веб-інтерфейс, покликаний об'єднати науку, мистецтво, музику та екологію. Проект називається Biophilia, як і однойменний альбом співачки, і його головна мета (знову ж, спрямована на молоде покоління) – долучити дітей до творчості, показати їм нерозривний зв'язок між наукою і мистецтвом, навчити любити навколишнє середовище, піклуватися і захищати його. Запуск проекту намічений на 2015 рік, і до 2016 року він буде доступний тільки для країн північної Європи. Проте вже в наступному році передбачається вивести інтерфейс на міжнародний рівень (стор. 34-35).
А ось Міжурядова група експертів зі зміни клімату при Раді міністрів Північних країн Європи запустила інтерактивну прогностичну карту змін температурного режиму Землі і кількості викидів CO2. Відвідувачі сайту можуть простежити, як змінювалися дані показники з року в рік, а також заглянути в майбутнє і дізнатися, яким бачиться експертам наше найближче майбутнє (стор. 34-35).
Східна Англія, графство Лінкольншир теж вносить істотний внесок у боротьбу з глобальним потеплінням і концентрацією парникових газів. Незабаром в Лінкольнширі запрацює електростанція, яка використовує як поновлюване джерело енергії солому, зібрану з полів поблизу живущих фермерів. Завод буде виробляти енергію, достатню для освітлення 65000 будинків, а одержуваний в ході виробництва попіл можна використовувати як добриво для сільськогосподарських культур. Такий ось екологічний кругообіг соломи в природі, що дозволяє знизити викиди вуглекислого газу на 244 000 тонни щорічно (стор. 12-13).
Розвиток мультинаціональних зв'язків також впроваджує програма екологічного маркування Німеччини «Blue Angel», яка в 2014 році уклала угоду про співпрацю з програмами екологічного маркування Китаю і Японії. Угода, крім усього іншого, передбачає процедуру взаємного визнання результатів сертифікації екологічного маркування між цими країнами, що в перспективі, звичайно ж, буде сприяти розвитку торгівлі між країнами що представляють Сторони Угоди і світової торгівлі в цілому (стор. 28-29).
Новини програм екологічного маркування підтверджують, що все більше компаній прагне підтвердити екологічні переваги свої продукції згідно міжнародного стандарту ISO 14024.
Перші шпальти GEN news № 30 приділяються українській програмі екологічного маркування що проваджується Всеукраїнською громадською організацією «Жива планета».
Складна політична і економічна ситуація в Україні протягом року призвела до негативного глобального впливу на економіку, соціальну сферу та загострила екологічні проблеми країни.
Але, не зважаючи на складну ситуацію в Україні, ВГО «Жива планета» в 2014 році видала 28 екологічних сертифікатів, забезпечує розробляння нових та актуалізацію діючих екологічних стандартів, а також провела низку інформаційно-просвітницьких заходів, зокрема в рамках Всесвітнього дня захисту прав споживачів фестиваль Споживача.
Українська програма екологічного маркування у партнерстві з Державною екологічною академією післядипломної освіти та управління розпочала тісну співпрацю з Програмою ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП) в рамках реалізації регіональної програми «Екологізація економік в країнах Східного партнерства ЄС» (EaP GREEN).
У 2014 році ВГО «Жива планета» відсвяткувала десятилітню річницю членства в GEN. Заснована на досвіді та дослідженнях членів GEN - ВГО «Жива планета» створила власний орган екологічного маркування та сертифікації, який сьогодні виступає, як сполучна ланка між виробником та споживачем, а також між Україною та міжнародним ринком.
За для покращення процесів екологічного виховання та освіти ВГО «Жива планета» в партнерстві з національним технічним комітетом стандартизації ТК 82 «Охорона навколишнього природного середовища» розробила екологічний стандарт «Зелений клас», якій визначає методи оцінювання полишення екологічних характеристик закладів освіти, зокрема за результатами впровадження заходів з енергозбереження та раціонального споживання водних ресурсів, що дозволяє зекономити ресурси та кошти, які можна спрямувати на зміцнення матеріальної бази та інноваційний розвиток. (стор. 2-3, 6-7).
НП «Екологічний союз» продовжує стратегію «Усі прапори – в гості до нас». Експерти програми екологічного маркування «Листок життя» видали сертифікати відповідності смартфонам південно-корейської фірми Samsung, центральному офісу однієї з найбільших європейських банківських груп Nordea – Нордеа Банку, віконних профілів компанії «Профайн РУС», що входить до міжнародного концерну Profine GmbH – International Profile Group. НП «Екологічний союз» також виступив партнером ЮНЕП в рамках реалізації проекту з упровадження сталих державних закупівель у країнах Східного партнерства ЄС, його експерти взяли участь у проведенні тренінгів для країн-учасниць освітнього проекту – Грузії, України, Молдови, Азербайджану, Білорусії та Вірменії (стор. 18-19).